سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمندان، پیشوا و پرهیزگاران، سروراند و همنشینی آنها، مایه فزونی است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :0
کل بازدید :7705
تعداد کل یاداشته ها : 5
103/2/1
10:20 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
وبلاگ[0]
محمد رضا کهن خاکی دانشجوی دانشگاه سما کرج (واحد برادران)

خبر مایه
  پنج ملاک مشهور در تعیین مکی و مدنی بودن سوره ها و آیات قرآن وجود دارد که عبارتند

1) تاریخ نزول: آنچه قبل از هجرت، و یا در بین راه و قبل از رسیدن به مدینه، نازل شده، مکی است، و آنچه که بعد از آن نازل شده، مدنی است پس این ملاک ملاکی بر اساس زمان نزول است

2) جغرافیای نزول: آنچه که در مکه و حوالی مکه نازل شده، مکی است، و آنچه که در مدینه و حوالی مدینه نازل شده، مدنی است، و آنچه که خارج از این دو بوده است نه مکی است و نه مدنی.

3) نوع خطاب آیات: آیات و سوره هایی که خطاب به اهل مکه است مکی، و آنهایی که خطاب آنها به اهل مدینه است مدنی است. اما صاحب نظران علوم قرآن و تفسیر علاوه بر ملاکهای اساسی فوق، به ملاکهای دیگری نیز توجه داده اند. این ها بیشتر علامت و نشانه اند، تا ملاک. به عبارت فنی، تنها ارزش اثباتی دارند و نه ثبوتی؛ یعنی آنچه در زیر می آید، علامت آن است که ملاک های فوق الذکر در سوره و یا آیه وجود دارند.

4) مضمون آیات مکی بیشتر در مورد اعتقادات و اصول دین، و نفی شرک و مسائل مربوط به مبدأ و معاد است، بر خلاف آیات مدنی که بیشتر در مورد احکام و فروع دین سخن می گویند.

5) آن آیاتی که در مورد بنی اسرائیل و نصاری، و بطور کلی در مورد اهل کتاب سخن می گوید آیات مدنی هستند، زیرا اهل کتاب در مکه همراه مسلمانا...